Victron Lithium 12,8V/160Ah LiFePO4 Smart accu
De Victron Lithium 12,8V/160Ah LiFePO4 Smart accu is gebaseerd op Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4 of LFP) technologie, de veiligste onder lithium-ionaccutypes.
De Victron Smart LFP-accu's beschikken over een geïntegreerde celbalancering en celbewaking. Hierdoor kan informatie over celspanning en temperatuur van de accu worden uitgelezen en gecontroleerd met de Victron Connect Bluetooth-app. Door twee kabels wordt deze informatie doorgegeven aan een extern Battery Management System (accubeheersysteem) voor de integratie met andere systeemcomponenten.
De Victron 12,8V/160Ah Smart lithium-ijzerfosfaat accu heeft een maximum continue ontlaadstroom van 200A, en is voorzien van ingebouwde Bluetooth functionaliteit voor het uitlezen van de geïntegreerde celbalancering en celbewaking. De accu is voorzien van kabels met koppelbare M8-stekkers die in een ringnetwerk met elkaar kunnen worden verbonden. Hiermee kan de accu worden aangesloten op een extern accubeheersysteem (Battery Management System, BMS). Tot 5 accu's kunnen parallel en tot 4 accu's kunnen in serie worden geschakeld.
Accubeheersysteem (Battery Management System, BMS)
Het VE.bus BMS wordt aangesloten op de communicatiekabels met koppelbare M8-stekkers. De belangrijkste functies zijn:
> Ontkoppelt de belasting of schakelt deze uit wanneer de spanning van een accu-cel onder de 2,5V komt.
> Stopt het laadproces wanneer de spanning van een accu-cel boven de 4,2V komt.
> Schakelt het systeem uit wanneer de temperatuur van de cel boven de 50°C komt.
Waarom lithium-ijzerfosfaat?
Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4 of LFP) is de veiligste van de voornaamste lithium-ionaccutypes. De nominale spanning van een LFP-cel is 3,2V (loodzuur: 2 V/cel). Een 12,8V LFP-accu bestaat daarom uit 4 in serie geschakelde cellen; en een 25,6V accu bestaat uit 8 in serie geschakelde cellen.
Robuust
Een loodzuuraccu zal vroegtijdig uitvallen door sulfatering:
• Als deze gedurende langere periodes in de tekortmodus werkt (als de accu zelden of nooit volledig wordt geladen).
• Als deze gedeeltelijk geladen, of nog erger, volledig ontladen wordt bewaard (in een jacht of stacaravan gedurende de winter).
Een LFP-accu hoeft niet volledig te worden geladen. De levensduur wordt zelfs iets langer door de accu gedeeltelijk in plaats van volledig op te laden. Dit is een groot voordeel van LFP vergeleken met loodzuur. Andere voordelen zijn een groot bereik van de bedrijfstemperatuur, uitstekende cyclusprestaties, een lage interne weerstand en een hoge efficiëntie (zie hieronder). LFP is daarom de juiste keuze voor zeer veeleisende toepassingen.
Efficiënt
Energie-efficiëntie kan bij diverse toepassingen (vooral bij autonome zonne- en/of windenergie) van wezenlijk belang zijn. De energie-efficiëntiecyclus (ontladen vanaf 100% tot 0% en terug naar 100% geladen) van de gemiddelde loodzuuraccu is 80%. De energie-efficiëntiecyclus van een LFP-accu is 92%. Het laadproces van loodzuuraccu's wordt vooral inefficiënt wanneer de laadstatus van 80% is bereikt, wat resulteert in efficiënties van 50% of nog minder in zonne-energiesystemen die een aantal dagen reserve-energie vereisen (accu die met een laadstatus van 70% tot 100% werkt). Een LFP-accu heeft echter nog een efficiëntie van 90% bij lichte ontladingen.
Vergelijking met loodzuuraccu's
LFP-accu's zijn duurder in vergelijking tot loodzuuraccu's. Maar bij veeleisende toepassingen worden de hoge aanschafkosten meer dan gecompenseerd door de langere levensduur, de superieure betrouwbaarheid en de uitstekende efficiëntie. Een LFP-accu bespaart tot 70% aan ruimte, en is tot 70% lichter in gewicht.
Bluetooth
Met Bluetooth kunnen cel voltages, temperatuur en alarmstatus worden gecontroleerd. Zeer nuttig om (potentiele) problemen, zoals cel onbalans, te lokaliseren.