LiFePO4 Lithium Accu's

LiFePO4 (Lithium IJzer Fosfaat) batterijen
De LFP-batterij of lithium-ijzer-fosfaat batterij is in 1996 ontwikkeld en vele malen veiliger dan de voorganger LiCo02 (Lithium-Cobalt-oxide) cellen. Vanwege de relatief lage kostprijs, onschadelijkheid, goede elektrische eigenschappen en de ruime beschikbaarheid van ijzer is dit type batterij zeker een concurrent van de lood-zuur batterijen.

Voordelen LifePo4 batterijen
Snel en efficiënt laden, niet volledig volladen heeft geen negatieve invloed op de levensduur.
Het geringe gewicht van LifePo4 batterijen is maar een fractie van de lood-batterijen. Vooral bij campers en zeilschepen een belangrijke afweging bij de keuze van een LFP batterij.
Naast het gewicht zijn ook de afmetingen geringer.
100% Onderhoudsvrij, geen gasvorming
Hoog aantal laad/ontlaad cycli, 2000 tot 5000, in tegenstelling tot een loodbatterij van 300-500 cycli.
Gaat 6 tot 10 keer langer mee.
100% recyclebaar
Gering energie verlies bij lage temperaturen.
Vlakke ontlaadcurve, ook bij gedeeltelijke ontlading hoge (piek)stromen mogelijk.
Montage in alle standen mogelijk.

Let op bij toepassing in campers en boten!
Een LifePo4 batterij kan gemakkelijk geladen worden door een iedere lader die een hogere spanning levert dan de batterij spanning. Voor het volledig en effectief laden is een speciale lader nodig.
Een LFP-batterij heeft een zeer lage interne weerstand, hierdoor kan er met een maximale stroom geladen worden van 0% tot 100% lading. Dit in tegenstelling tot een loodzuur batterij waarbij de weerstand toeneemt naar mate de batterij vol raakt.
De stroom zal dus afnemen naarmate de batterij voller raakt en de spanning wordt verhoogd tot de absorptiespanning wordt bereikt.
Een standaard lader of een Schaudt EBL boordsysteem die voor LFP-batterijen gebruikt wordt zal dan ook maximaal belast worden gedurende het gehele laadproces met als gevolg dat deze extreem warm wordt.
De laders die geschikt zijn voor LFP kunnen deze maximale belasting ook aan.
Een ander belangrijke eigenschap van deze laders is dat de absorptiefase van het laden ingesteld staat op een duur van 2 uren met een spanning tussen de 14,4 en 14,6V (LionTron). Tijdens deze absorptie fase is de batterij nagenoeg 100% geladen en zal de interne BMS van de batterij de batterijcellen gaan balanceren.
Het is belangrijk om het gehele proces met regelmaat te voltooien.
Dit is vaak alleen mogelijk door een geschikte acculader aangesloten op de netspanning.

Laden via een Euro 5/6 dynamo zal via een laadbooster moeten gebeuren.
Een laadbooster zorgt voor een stroombegrenzing en voorkomt hiermee overbelasting van de dynamo, ook wordt de variabele dynamo geschikt gemaakt voor een juiste laadspanning.
Ons advies: kies voor geschikte laders die gebruikt kunnen worden voor een LFP-batterij.